Tuesday 22 February 2011

MENGASAH 'BAKING SKILL' KU

Si Intan Payungku ada sambutan Maulidur Rasul di tadikanya hari ini. Semua pelajar dikehendaki memakai baju kurung dan bertudung atau berbaju Melayu dan bersongkok.
Since kami sekeluarga belum membuat sambutan hari lahir si Intan Payung aku mengambil kesempatan mengadakannya di tadika.
Biasalah...birthday party anak kecil....kek adalah suatu kemestian. Cuma bezanya kali ini aku membuat percubaan berani dengan membakar dan mendecorate sendiri kek harijadi anak daraku ini.
Inilah hasilnya.....

Memanglah nampak tak semenggah.....maklumlah first timer! Next time would be better, I hope.....

Sebenarnya aku tak ada idea nak buat kek apa pun....lantas search for recipe di internet. Terjumpa resepi kek oren moist yang nampak sedap sekali. Yang paling penting caranya mudah menggunakan bahan-bahan yang sedia ada di rumahku.
Aku pun buat 2 biji dan cantumkannya menjadi sebiji kek yang besar.





mula2 aku bakar sebiji dulu dan tengok hasilnya (maklumlah belum pernah cuba sebelum ni...). Bila nampak ok, barulah aku adun satu lagi.




then aku bubuh jem atas satu biji kek tu untuk cantumkan dengan yang satu lagi.



jadilah macam ni......




lepas tu aku decorate guna simple icing (resepi dari internet juga) dan letak hiasan ikut suka anak dara ku....
taaraaaaa.......dah siap!


Walaupun rupanya tak secantik mana tapi aku bahagia bila melihat anak daraku begitu bangga dan excited dengan kek hasil air tangan ibunya....siap bagitau kawan2 di tadika, gitu!
Next time nak buat ikut resepi lain pulak....



No comments:

Post a Comment