Monday 31 May 2010

SERANGAN SIPUT





Dua pasu oncidium kuning kena diserang siput.....sedihnya...huhu

Sepatutnya bunga kuning macam dalam gambar nilah yang sedang aku nikmati sekarang tapi malangnya hampa akibat serangan siput2 yang tak berhati perut.

Oncidium ni sifatnya memang rajin berbunga dan selalu tak mengecewakan. Walaupun kuntumnya kecil2 namun bila dah lebat...meriah juga. Ditambah dengan warnanya yang kuning terang....dari jauh dah nampak meriah.


Malang sekali, pokok ku sekarang berwajah pucat dan hampir tak berdaun. Habis daun2nya di makan haiwan kecil ini. Sebenarnya, aku dah perasan masalah ini sejak awal tahun lagi. Dan aku telah berusaha memberi rawatan kecemasan kepada pokok2 ku ini dengan menukar pasunya. Tapi nampaknya usahaku belum berhasil.... Sabar.....

Dalam masa yang sama.... aku fikir aku kena berkenalan dengan 'racun siput' bagi mengelak serangan berulang. Sebab racun serangga yang biasa aku gunakan tak mampu melawan haiwan yang kelihatan kecil dan lembab ini....

Kalau sesiapa ada petua menghalau siput, silalah kongsi ye....



No comments:

Post a Comment