Friday 16 July 2010

KOLEKSI BARU

Sejak dua minggu kebelakangan ini, perhatianku terhadap bunga-bungaan beralih sedikit dari kebiasaan.

Jika biasanya aku membelai orkid, kali ini tumpuan aku berikan kepada bunga kemboja cina yang biasanya dijadikan bonsai. Sesuai namanya, ia amat diminati kaum Cina ~ sbb mereka sukakan bonsai~ berbanding bangsa lain di negara ini.

Namun begitu, aku perhatikan bunga ini telah banyak memenuhi halaman tanpa mengira bangsa atau keturunan lantaran bentuk pokoknya yang unik dan warna bunganya yang terang serta pelbagai.

Memandangkan aku belum faham sangat dengan karenah pokok ini, so buat permulaan aku beli dua pasu dulu. Suppliernya....cousin yang tinggal di Kapar, Klang. Setiap hujung minggu akan ada lori menjual bunga-bungaan lalu di hadapan rumahnya. So, aku pesan ajelah. Tak payah bersusah payah ke nursery!

Sebenarnya, sudah lama aku memiliki sepasu bunga jenis ini. Kalau tak silap hampir lima tahun. Cuma kurang diberi perhatian. Berbunga warna pink lembut. Tapi pokoknya ibarat 'hidup segan mati tak mahu'....kesian.



Yang berwarna merah terang ni adalah koleksiku yang paling baru.
Mudah-mudahan dapat bertahan lama....






Yang putih dan pink di bawah adalah yang aku idam-idamkan.... Harap-harap dapat memilikinya sebelum Aidilfitri....hehe






No comments:

Post a Comment