Saturday 4 December 2010

KUMPUL PHALAENOPSIS PULAK...

MAHA 2010 akan berakhir esok (Ahad 05/12/2010).
Alhamdulillah dah 3 kali aku ulang mengunjunginya. Kali pertama entertain anak2. Bawa mereka mengenali pokok2 dan haiwan2. Seronok bukan kepalang terutama anak daraku yang hingga hari ini tak henti2 bercerita pengalamannya menangkap arnab dan macam2 lagi.
Aku pun tak kurang seronok....
Dah sekian lama menyimpan hasrat memiliki orkid jenis phalaenopsis atau 'moth orchid' yang sangat unik ini. Selain bentuk dan warna bunganya yang menarik, ia juga dikategorikan sebagai salah satu jenis orkid yang sangat mudah penjagaannya.
Itu kata orang!
Bagi aku, semuanya mencabar.
Maklumlah amatur.....
Untuk permulaan aku beli 7 pokok pelbagai warna. Dengan seribu doa dan harapan agar berpeluang menikmati keindahan bunganya di masa akan datang....
Inilah koleksi moth orchid ku yang pertama....



yang ini baru belajar nak berbunga...warna oren + ungu.




yang ini spike nya dah panjang sikit...warna ungu pekat katanya...










sepokok lagi aku tak ambil gambarnya sbb bunganya dah banyak yang layu
~aku beli juga sbb harganya murah... dan berharap semoga selepas ini ia akan segera pula berbunga lagi....





No comments:

Post a Comment